Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Biszczy Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Biszczy

Dodatek mieszkaniowy

Czcionka:

Uprawnieni do otrzymania dodatku mieszkaniowego

Dodatek mieszkaniowy przysługuje:

- najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkujących w tych lokalach

- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego

 - osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych

-innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem

- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.

 - posiadają określony dochód ( średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekroczył  40 % kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w gospodarstwie jednoosobowym i 30% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku).

Przez gospodarstwo domowe rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę ubiegającą się o przyznanie dodatku mieszkaniowego, samodzielnie zajmującą lokal mieszkalny albo gospodarstwo prowadzone przez tę osobę wspólnie z małżonkiem i innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi, które swoje prawa do zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa tej osoby.

 - powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu nie może być większa od określonej w ustawie powierzchni normatywnej, która wynosi:

* 35 m²  - dla 1 osoby

* 40 m²  - dla 2 osób

* 45 m²  -  dla 3 osób

* 55 m²  -  dla 4 osób

* 65 m²  -  dla 5 osób

* 70 m²  -  dla 6 osób

Dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normę powierzchni o 5 m². Jeżeli w lokalu mieszka osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, normy powierzchni zwiększa się o 15 m². Osoby niepełnosprawne są obowiązane  przedstawić stosowne orzeczenie powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności.

Za powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego lub części tego lokalu zajmowanego przez gospodarstwo domowe najemcy albo podnajemcy uważa się powierzchnię zajmowanych pokoi, wynikającą z umowy najmu lub podnajmu, oraz część powierzchni kuchni, łazienki, korytarzy i innych pomieszczeń wspólnych znajdujących się w tym lokalu, odpowiadającą stosunkowi liczby członków gospodarstwa domowego najemcy albo podnajemcy do liczby osób zajmujących cały lokal. Za powierzchnię użytkową lokalu zamieszkiwaną przez wynajmującego uważa się powierzchnię pokoi zajmowanych przez gospodarstwo domowe wynajmującego oraz część powierzchni kuchni, łazienki, korytarzy i innych pomieszczeń wspólnych wchodzących w skład tego lokalu, odpowiadającą stosunkowi liczby członków gospodarstwa domowego wynajmującego do liczby osób zajmujących cały lokal.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż:

*  30%  albo

*  50%  pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego nie przekracza 60%            

Wymagane dokumenty

 - wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na wniosek osoby uprawnionej. Wnioski potwierdza zarządca domu w części dotyczącej adresu zamieszkania, nazwy i adresu zarządcy domu, tytułu prawnego, powierzchni lokalu, sposobu ogrzewania lokalu i wody, wyposażenia w gaz przewodowy, kwoty wydatków na mieszkanie za ostatni miesiąc.  Ponadto Wnioskodawcy winni przedstawić faktury dotyczące opłat za wodę i ścieki, wywóz śmieci oraz energie elektryczną.

Właściciele domów jednorodzinnych dołączają do wniosku dokument potwierdzający prawo własności oraz zaświadczenie o powierzchni użytkowej i wyposażeniu technicznym domu, wystawione przez właściwy organ nadzoru budowlanego wydający pozwolenia na budowę a także rachunki dotyczące wydatków na utrzymanie domu.

 - deklaracja o wysokości dochodu

Wnioskodawcy powinni deklarować dochody za ostatnie 3 miesiące kalendarzowe poprzedzające miesiąc złożenia wniosku; należy również przedstawić dokumenty potwierdzające deklarowany dochód.

Organ przyznający dodatek mieszkaniowy może w każdym przypadku przeprowadzić wywiad środowiskowy u Wnioskodawcy i żądać złożenia oświadczenia o stanie majątkowym posiadanym przez niego samego jak też przez członków jego gospodarstwa domowego; odmowa złożenia oświadczenia o stanie majątkowym stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.

Weryfikacja danych zawartych we wniosku

W przypadku stwierdzenia, że dodatek przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych w deklaracji o dochodach lub wniosku, postępowanie zostaje wznowione a osoba otrzymująca dodatek jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości. Należności te wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi podlegają przymusowemu ściągnięciu  w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji.

Organ przyznający dodatek

Dodatek mieszkaniowy przyznaje Wójt na wniosek osoby uprawnionej w drodze decyzji administracyjnej. Komplet dokumentów składa się w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biszczy, gdzie można również otrzymać formularze wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz deklaracji o wysokości dochodów.

Wysokość dodatku stanowi różnicę między wydatkami  przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego a kwotą wydatków poniesionych przez osobę ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy w wysokości:

* 15%  dochodów jednoosobowego gospodarstwa domowego

* 12%  dochodów  2 - 4 osobowego gospodarstwa domowego

* 10%  dochodów  5 osobowego i większego gospodarstwa domowego

Maksymalna wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi 50% wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny.

Odwołanie od decyzji w sprawie dodatku mieszkaniowego można wnosić w terminie 14 dni od daty jej otrzymania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w  Zamościu za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Kiedy odmawia się przyznania dodatku mieszkaniowego.

- jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego zostanie ustalone, że występuje rażąca dysproporcja pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji o dochodach a faktycznym stanem majątkowym Wnioskodawcy wskazującym, że jest on w stanie uiszczać opłaty za mieszkanie wykorzystując własne środki i zasoby majątkowe
- jeżeli faktyczna liczba osób stale zamieszkujących i gospodarujących  jest mniejsza niż wykazana w deklaracji
- jeżeli wnioskodawca odmówi złożenia oświadczenia o stanie majątkowym
- jeżeli kwota dodatku byłaby niższa niż 2% najniższej emerytury
- jeżeli ustalona procentowo w ustawie kwota dochodu wnioskodawcy pokrywa w całości kwotę miesięcznych wydatków na lokal
- jeżeli średni miesięczny dochód na 1 członka gospodarstwa domowego jest wyższy od ustawowego kryterium a kwota nadwyżki przekracza wysokość dodatku mieszkaniowego 

Sposób wypłacania dodatku mieszkaniowego

Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem przyznawanym na okres 6 miesięcy licząc od następnego miesiąca po złożeniu  wniosku i wypłacanym w określonej decyzją kwocie miesięcznej bezpośrednio na konto zarządcy domu z przeznaczeniem na opłaty za lokal mieszkalny.

Otrzymujący dodatek jest zobowiązany na bieżąco dopłacać różnicę w należnościach. Dwumiesięczna zaległość w opłatach za lokal powoduje wstrzymanie wypłaty dodatku mieszkaniowego.

Dodatek mieszkaniowy przyznany właścicielowi domu jednorodzinnego wypłaca się w całości do rąk wnioskodawcy.

 

 

ZAŁĄCZNIKI:

Klauzula informacyjna administratora danych osobowych

Utworzono dnia 10.06.2022, 08:51

WNIOSEK O PRZYZNANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO

Utworzono dnia 19.08.2021, 07:30

Pogoda

Zegar

Kalendarium

Kwiecień 2024
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Imieniny